Compositie

Hoe zorg je voor een goede compositie?

In de vorige blogjes staan handvatten om technisch gezien een mooie foto te maken.

Maar om een foto aantrekkelijk te maken voor de kijker moet de compositie ook in orde zijn.

Dit heeft niet zozeer met techniek te maken maar meer met inzicht en gevoel, alhoewel er wel een aantal regels bestaan om je foto sprekender, mooier en interessanter te maken.

 

Het is geen must en je mag ze ook direct weer naast je neer leggen, maar het is wel handig om ze in je achterhoofd te houden bij het fotograferen om een bepaald resultaat te behalen.

 

Plaatsing van de horizonlijn

Landschapsfoto's maak je aantrekkelijker door de horizon niet in het midden te plaatsen. Bij een mooie lucht kies je voor een lage horizon. Gaat het meer om het onderwerp op de grond of is het een grijze dag en dus een grauwe en oninteressante lucht dan kies je ervoor om de horizon hoog in beeld te plaatsen.

De horizon in het midden is eigenlijk not done volgens de regels, uitgezonderd bij foto's met reflecties ( die er zijn om te overtreden ;) )

 

 

Een hoge horizon om het gras te benadrukken waardoor het oog als vanzelf naar de boompjes wordt geleid. 

Een lage horizon om twee redenen:

Een interessante wolkenlucht en het blauw van de lucht versterkt weer het geel van het koolzaad

Reflecties van de bomen en de lucht in het water: Horizon in het midden.

Regel van derde/ Gulden snede en kijkruimte

Ook voor objecten geldt:

Zet je onderwerp niet in het midden van je beeld. Als je het onderwerp op 1/3e of 2/3e van het beeld plaatst, creëer je meer spanning in je foto. Dit is makkelijk te realiseren door denkbeeldig een boter-, kaas-, en eierveld over je beeld te plaatsen en het object op één van de snijlijnen te zetten.

Bij veel camera's is het mogelijk de instellingen in het menu zo aan te passen dat je in de zoeker het raster zichtbaar maakt zodra je de ontspanknop half indrukt.

 

Geef je onderwerp als het een mens of dier betreft ook kijkruimte. 

 

De Gulden snede

Het raster helpt je om je compositie te bepalen. Het oog van het meisje valt precies op één van de snijpunten van het raster.

 

Ook heeft ze 'kijkruimte' wat zeggen wil dat ze niet met haar neus (bijna) tegen het kader aanzit.

 

Vrijmaken van de achtergrond

Om meer de aandacht op je onderwerp te vestigen in een foto kun je deze vrijmaken van de achtergrond.

Dit kun je doen door te fotograferen met een kleine scherptediepte, zodat het onderwerp scherp wordt weergegeven en de achtergrond vaag ( zie ook de foto van het meisje hierboven). Je kunt ook gaan werken met sterke contrasten in licht en kleur of je kiest voor een hele rustige achtergrond zoals een muur.

 

Contrast van licht en kleur

 

Geef diepte aan je foto's

Een foto is nu éénmaal niet driedimensionaal, alhoewel dat niet lang meer zal duren. Maar voorlopig moeten wij zelf nog zorgen dat er diepte in de foto komt en dat kun je bereiken door een object op te zoeken wat je op de voorgrond van het beeld te plaatsen, een struik of een kei o.i.d.. Je kunt deze onscherp houden zodat het oog direkt naar het hoofdonderwerp wordt geleid.

Door de agave op de voorgrond te plaatsen ontstaat er diepte in de foto

 

Herhaling

Een sterke manier om diepte in je foto te creëren. Door het ene onderwerp precies schuin achter het andere te zetten, krijg je diepte. De objecten staan schuin voor en achter elkaar, je standpunt is hierbij erg belangrijk.

Door je standpunt midden tussen de paalhoofden word je als vanzelf naar het einder geleid. Bovendien wordt door je standpunt het idee van symmetrie versterkt.

Dezelfde paalhoofden maar dan vanuit een ander standpunt. Je ziet dat de diepte in deze foto veel minder is dan in de vorige. 

Diepte in het bos, wederom door de herhaling van een patroon of object.

 

Lijnen

Ook lijnen geven diepte, maar ook spanning aan je foto. Je kunt elementen als beekjes, muurtjes, electriciteitsdraden, weggetjes gebruiken om het oog naar je onderwerp te leiden in je landschapsfoto's. Door de lijnen van deze elementen te volgen kijk je dieper de foto in. Ook bij portretfotografie kan de lijn van bijv. een arm iets extra's meegeven aan je beeld.

 

Door vanaf een laag standpunt te fotograferen verleg je de horizon naar een hoog punt waardoor de lijnen nog langer lijken en de diepte meer versterkt

Diagonale lijn van de arm.

 

Plaats je onderwerp in een kader

Het gaat er dan om je onderwerp in een soort van (natuurlijke) omlijsting te plaatsen. Je dwingt het oog naar het onderwerp te kijken. Buiten het kader kijkt men namelijk niet.

Kaders vind je overal, als je maar goed kijkt.

Doorkijkje Alba, Piemonte, Italie

Kaders in de vorm van een deur in een kasteelmuur. Het oog wordt als vanzelf naar het dorp, dat je door de open staande deuren ziet, getrokken.

Zowel door de lichtval als door de takken van de bomen is een kader om het damhertje gevormd.

 

Houdt het simpel

En dit is een heel belangrijk gegeven. De kunst van het weglaten is één van de grootste wapens die een fotograaf kan hebben, ondanks dat fotografie vooral een vertellend medium is. Dus probeer niet van alles in je beeld te proppen. Je foto wordt er erg onrustig door en de kijker weet echt niet waar hij/zij naar kijken moet. De eenvoudigste foto's zijn vaak het sterkst en een simpel onderwerp zegt vaak meer dan duizend woorden.

 

Less is More!!

 

Kader

Een heel goed en handig hulpje om de compositie te bepalen bij het fotograferen is een diaraampje of een zelfgemaakt kadertje. Hier lees je hoe je het maakt en er mee kunt werken.

 

Mijn Facebook-pagina vul ik regelmatig aan met nieuwe fototips. Als je de tips niet wil missen is het handig om de pagina te liken. Je kunt natuurlijk ook de workshop volgen, informatie vind je hier.

 

 

Dit artikel delen:


Meer lezen? Hieronder vind je gerelateerde artikeltjes.



Commentaar schrijven

Commentaren: 0

©2017 Marianne Rouwendal-Tollenaar/MRTfotografie | Tel.: 06-22277959 | K.v.K.: 32169756 | BTW: NL172796313B01 

 

 

Reproductie alleen na voorafgaande schriftelijke toestemming