Tips voor het fotograferen in de winter

Ijsnaalden door de bevroren rijp, winter, sneeuwfoto's
Ijsnaalden door de bevroren rijp, winter, sneeuwfoto's

 

GOED BELICHTE SNEEUWFOTO'S

 

Helaas is het in ons landje niet standaard dat er sneeuw valt in de winter dus zodra het sneeuwt trekken we er massaal op uit om te sleeën, een sneeuwpop of iglohut te maken een goed sneeuwballengevecht te houden of gewoon lekker wandelen en mooie plaatjes te schieten.

Bij thuiskomst blijken de foto's die je hebt gemaakt vaak wat tegen te vallen.

De foto's zijn somber en zien er wat grauw of zelfs blauw uit.

Hoe komt dat nu en hoe kun je dat voorkomen? Ik geef je een aantal tips.

 

Bewust overbelichten

- Door al dat wit raakt de belichtingsmeter van je camera in de war. Je camera "denkt" in gemiddeld    (18%) grijs.

 

Zwart, wit en donkergrijs worden door de camera teruggerekend naar 18% grijs, omdat deze denkt dat je foto anders te donker of te licht zal worden.

 

Dit betekent dat als er in je compositie heel veel wit of heel veel zwart voorkomt de lichtmeter dit zal gaan compenseren door de witte delen te gaan onderbelichten en de zwarte delen zal gaan overbelichten. Dit is ook de rede waarom het wit in je sneeuwfoto's grauw wordt.  Dit kun je eenvoudig oplossen door de belichtingscompensatie op je camera op +1 of +2 te zetten. Dit heeft alleen effect als je in een voorkeuzeprogramma werkt zoals sluitertijd-, of diafragmavoorkeuze. Fotografeer je op de Manuele stand, dan moet je gaan compenseren door de sluitertijd te verlengen of het diafragma verder open te zetten. Check even het histogram op je camera of je niet te veel overbelicht.

 

                               Dit is de knop voor belichtingscompensatie,                                          welke je kunt gebruiken op de                                                            halfautomatische standen zoals diafragma-,                                          of sluitertijdvoorkeuze

 

Je kunt ook een grijskaart gebruiken. Meet het licht op de grijskaart: Houdt de grijskaart beeldvullend voor de lens in het licht waar jij in wilt gaan fotograferen en zet de belichting vast met de AE-lock knop. Zolang je in datzelfde licht fotografeert zal de belichting in je foto's correct zijn.

De grijskaarten zijn te koop in opvouwbare vorm, of als plastic kaart. En heel goedkoop zijn de grijze tabbladen van de Hema die de juiste tint grijs hebben :-) .

 

Voorbeeld van een grijskaart.

Te koop in diverse materialen en afmetingen Handig om mee te nemen in je fototas.

Sluitertijd 1/320

Diafragma f 11

ISO 200

EV +1.5

 

Sluitertijd 1/200

Diafragma f11

ISO 200

EV +07

Het laatste zonlicht.

Sluitertijd 1/125

Diafragma f6.7

ISO 250

EV +1

Witbalans op bewolkt om de warme tint van de ondergaande zon te accentueren.

Hetzelfde geldt ook voor de volgende foto's

Een uurtje na zonsopkomst

Sluitertijd 1/100

Diafragma f11

ISO 200

Ondergaand zonnetje

Sluitertijd 1/180

Diafragma f5.6

ISO400

Een verrassing:

3 reetjes in de sneeuw. Mijn dag kon niet meer stuk

De volgende sneeuwbui dient zich aan.

Sluitertijd 1/60

Diafragma f 8.0

ISO 100

Pas de Witbalans aan

 

  • Ook komt het voor dat je foto's erg blauw zijn, vooral als je sneeuw dat in de schaduw ligt  fotografeert. Dit duidt op een verkeerde witbalans. Zolang je in RAW fotografeert is dit eenvoudig  aan te passen in een bewerkingsprogramma. Fotografeer je in Jpeg haal je camera dan van de  automatisch witbalans af en zet de witbalans op "schaduw" of "bewolkt" voor een natuurlijk beeld zonder  blauwzweem.

 

Vroeg op pad

 

  • De sneeuw is op zijn mooist als er nog niemand doorheen heeft gelopen. Als je nog zo'n maagdelijk   ongerept sneeuwtapijt wil fotograferen ga dan 's morgens op tijd op pad of zoek plaatsen waar  weinig mensen komen. Let ook op je eigen voetstappen, voordat je het weet staan ze op je foto.

 

  •  Maak niet alleen overzichtsfoto's, maar richt je ook eens op de details om het verhaal te vertellen.

 

Sluitertijd 1/250

Diafragma f3.8

ISO 400

EV +1

Op een sombere ochtend:

Sluitertijd 1/80

Diafragma f 4.0

ISO 320

Sluitertijd 1/125

Diafragma f6.7

ISO 200

EV +1

Sluitertijd 1/400

Diafragma f9

ISO 400

Een vrij harde wind gaf beweging aan het web, door de sluitertijd zie je dit niet terug

 

Temperatuurswisselingen en je camera

 

  • Door de temperatuurswisselingen ( van binnen naar buiten en andersom) kan het zijn dat er condens  in je camera komt. Je kunt dit zien aan de lens. Laat je camera dan nog even acclimatiseren voor dat  je hem aanzet. Zet binnen dan ook het klepje van het vakje waar de geheugenkaart inzit open, zodat  eventueel  vocht kan ontsnappen. Ga nooit je lens verwisselen als deze beslagen is. Het vocht komt  dan ook in je camera hetgeen schade kan veroorzaken. Het laten acclimatiseren kan wel tot een uur  duren. Dat is best lang, maar je voorkomt er een hoop ellende met je camera mee. Ook  het ademen  veroorzaakt condens en bij extreme kou zal je LCD schermpje gaan bevriezen, een  statief voorkomt  dit als je de camera op liveview zet.
  •  Loop nooit met een beslagen toestel terug de vrieskou in. Het vocht bevriest en daarmee bevriezen  dus ook je dure spullen, die daar niet echt op berekend zijn.
  • Acclimatiseren kun je het beste doen door de camera in je fototas of rugzak te laten zitten en deze in   een koele hal te plaatsen. Dus niet direct naar binnen in de woonkamer waar het lekker warm is.
  • Zorg voor volledig opgeladen batterijen en/of accu. Door de vorst raken deze veel eerder leeg.          Neem eventueel reserve batterijen mee, welke  je warm kunt houden in jas- of broekzak. Heb je een  batterij die al een tijdje snel ontladen is, dan zal deze het begeven in de kou. Bestel snel nog een  nieuwe zodat je verder kunt.
  • - Indien het nog sneeuwt bescherm je camera dan met een plastic zak en een elastiekje, zodat alleen     het uiteinde van de lens nog zichtbaar is. Je beschermt hiermee je toestel tegen vocht waar het echt     niet zo goed tegen kan.

Denk ook aan jezelf

  • Vergeet ook zeker jezelf niet en pak jezelf goed in. Denk aan thermo-ondergoed, niet charmant,         maar het helpt geweldig tegen de kou. Er zijn speciale handschoenen voor fotografen  in de handel.     Die zien er als gewone handschoenen uit alleen is het topje van de duim en wijsvinger  opklapbaar     zodat je de camera goed kunt bedienen.

De zon als een ster weergeven is mogelijk door je diafragma klein te houden.

Sluitertijd 1/90

Diafragma f 16

ISO 640

EV + 0.7

Sluitertijd 1/250

Diafragma f 5.0

ISO 100

EV + 0.7

 

Sluitertijd 1/60

Diafragma f 11

ISO 320

EV +1

 

Sluitertijd 1/40

Diafragma f 10

ISO 400

EV +1

Sluitertijd 1/125

Diafragma f 11

ISO 200

EV + 1.5

 

 

Nog wat detailfoto's

 

Mijn Facebook-pagina vul ik regelmatig aan met nieuwe fototips. Als je de tips niet wil missen is het handig om de pagina te liken. Of je boekt een workshop waar je alles over je camera leert en zelf baas wordt over het licht, scherpte enzovoort, informatie vind je hier.

 

 

Dit artikel delen:


Meer lezen? Hieronder vind je gerelateerde artikeltjes.



Commentaar schrijven

Commentaren: 0

©2017 Marianne Rouwendal-Tollenaar/MRTfotografie | Tel.: 06-22277959 | K.v.K.: 32169756 | BTW: NL172796313B01 

 

 

Reproductie alleen na voorafgaande schriftelijke toestemming