Tips voor het fotograferen van paddestoelen

 

 

De paddenstoelen tijd dient zich weer aan. En dit is zo'n heerlijk onderwerp om je fotografische techniek te oefenen. 

Ze lopen niet weg en in tegenstelling tot de tere bloemetjes waaien ze ook niet van links naar rechts, nee ze blijven rustig wachten totdat jij de goede compositie en de juiste belichting hebt bepaald. Alle kans dus om met mooie foto's thuis te komen.

En toch is het niet zo gemakkelijk om mooie en/of creatieve opnames te maken van deze herfstcadeautjes.Tijd voor wat tips.

 

 

Geen haast

Aangekomen op de plaats van bestemming oriënteer je dan eerst even wat er zoal te beleven valt. Waar staan welke soorten paddenstoelen? Waar staan de mooiste ( lees onbeschadigde) exemplaren en hoe valt het licht? Zeker het laatste is niet onbelangrijk. Wat op het eerste gezicht een donkere plek leek te zijn kan een half uur later de zon door het gebladerte op je onderwerp vallen, waardoor je een veel mooier effect krijgt.

Piepklein en groeiend tussen twee omgevallen bomen. Behoorlijk donker dus. Een uur later viel net het licht erop, wat ook in de achtergrond een beter effect geeft.

 

Statief

Vaak groeien paddenstoelen laag bij de grond, daar waar het vochtig is.  Dit betekent dat je moet fotograferen onder relatief donkere omstandigheden en dat de sluitertijd hoogst waarschijnlijk te lang wordt om een scherpe foto te kunnen maken. Fotografeer je met een macro lens dan gebruik je ook nog eens een kleiner diafragma om het grootste deel van de paddenstoel scherp te krijgen, dus wordt je sluitertijd nog langer. Natuurlijk kun je de ISO waarde van de camera verhogen, maar dit kan weer gepaard gaan met ruis.

Neem dus een statief mee, zodat je geen last hebt van bewegingsonscherpte. Kijk van te voren of jouw statief geschikt is om laag bij de grond te kunnen gebruiken. Dit is niet bij alle statieven even gemakkelijk. Vaak moet je wat veranderingen aan je statief aanbrengen ( midden zuil eruit enz.) om laag bij de grond te kunnen werken. Controleer hiervoor thuis de handleiding van je statief.

Lukt dit niet met jouw statief of heb je geen statief neem dan een rijst- of pittezak mee, die je op de grond (op een plastic - of vuilniszak) kunt leggen. Ook dit biedt een stabiele basis voor je camera. 

 

Je krijgt sneller een wazige achtergrond als de afstand tussen het onderwerp  en de achtergrond groot is.

De achtergrond is te dichtbij en daardoor is het een wat rommelige foto geworden. 

 

Scherptediepte

De paddenstoelen scherp en de voor- en achtergrond onscherp is het ideale beeld. Afhankelijk van het het type objectief moet je daar dus je diafragma op aanpassen. Maar er moet ook ruimte achter de paddenstoelen zijn, anders heeft het diafragma nog geen effect op de beperkte scherptediepte.

 

Om details te fotograferen geeft het een mooi effect om dichtbij je onderwerp te komen (en indien mogelijk) op ooghoogte. Met gebruik van een groot diafragma ( klein getal) vestig je extra de aandacht op je onderwerp en wordt de achtergrond vaag. Hieronder zie je het verschil. Een macrolens werkt bij dit type fotografie natuurlijk erg goed, maar deze zijn vrij kostbaar. Je kunt ook close-upfoto's maken met je standaardlens en een macrofilter opgeschroefd of gebruik tusssenringen tussen de body van je camera en je lens. En zelfs met een telelens kun je mooie resultaten bereiken. Maar ook met een simpele compactcamera kun je mooie macrofoto's maken. Doordat de opbouw van het lensje anders is dan bij een spiegelreflex- of systeemcamera kun je dichter bij je onderwerp komen.

 

Een dure macrolens is niet altijd nodig: Gemaakt met een standaard 24-70mm objectief en macrofilter.

Ook hier voldoende ruimte tot de achtergrond.

Compositie

Op ooghoogte fotograferen is het mooiste, dus door de knieën of plat op de buik. Dan komt ook die vuilniszak weer van pas.

Probeer een paddenstoel ook eens vanuit diverse hoeken en standpunten te fotograferen. Kijk aan welke kant er geen beschadigingen zijn en hoe het licht er op valt.

Soms zit je dan net aan de donkere kant. Een reflectieschermpje, stukje wit papier of aluminiumfolie kunnen het licht reflecteren en de donkere zijde van het onderwerp oplichten.

Scherpstelling

Het scherpstellen op van die ieniemienie paddenstoeltjes verloopt niet altijd even feilloos. Indien je dit merkt, kun je het beste overschakelen op handmatige scherpstelling. Dit knopje vind je aan de zijkant van het objectief en op de camerabody ( AF= autofocus, MF = manuel focus).

 

Het grootste exemplaar van deze familie is nog geen 2 centimeter hoog. Het lukte niet om goed scherp te stellen met de autofocus, dus over-geschakeld naar manual focus.

 

Opgeruimd staat netjes

Zodra je de compositie hebt gemaakt zoek dan goed binnen het kader of er geen storende elementen als storende takjes, blaadjes enz. in beeld zijn zijn. Het kan een perfecte foto net verpesten, dus haal ze dan voorzichtig weg. Maak echter nooit iets kapot voor het perfecte plaatje.

 

De twee blaadjes zijn niet echt storend, maar hebben ook geen toegevoegde waarde. Ik had ze dus beter weg kunnen halen.

 

Live View

Doordat je meestal laag bij de grond werkt kan het moeilijk zijn om te zien wat je doet en waarop je scherp moet stellen. De meeste camera's beschikken tegenwoordig over Live View waardoor je beter de compositie en het scherpstelpunt kunt bepalen

Je moet je in rare bochten wringen om de lamellen ( de onderkant) te kunnen fotograferen. Live view of een hoekzoeker kunnen het je gemakkelijker maken.

 

Witbalans

Als je de camera op de automatische witbalans laat staan hebben de foto's een wat koelere uitstraling. Zeker in een herfstbos kun je de witbalans beter op 'bewolkt' of 'schaduw' zetten voor warmere tinten, waarbij schaduw de meest warme tinten geeft. Kijk uit dat het niet te overdreven wordt. Fotografeer je in RAW dan kun je dit naderhand altijd nog aanpassen in een bewerkingsprogramma.

 

Deze paddestoel  groeide hoog in de boom. Ik heb deze paddestoel met tegenlicht gefotografeerd wat een mooi bokeh-effect gaf.

Het spinnenweb heeft hier toegevoegde waarde

 

Nog wat foto's om inspiratie op te doen:

Vind je dit een leuk/interessant artikel? Leuk als je het laat weten of deelt


Meer lezen? Hieronder vind je gerelateerde artikeltjes.



Commentaar schrijven

Commentaren: 0

©2017 Marianne Rouwendal-Tollenaar/MRTfotografie | Tel.: 06-22277959 | K.v.K.: 32169756 | BTW: NL172796313B01 

 

 

Reproductie alleen na voorafgaande schriftelijke toestemming