Tips voor het fotograferen van bloesem

Macro bloesem low key
Macrolens 70mm, f 3.5, 1/320 sec., ISO 200 low key

 

Hier en daar zie je de eerste bloesembomen al in bloei. Afhankelijk van het weer, temperatuur en of ze op een beschut plekje staan, bloeien de eerste bomen ongeveer vanaf half maart en de laatsten eind april. Mooie zachte tinten, een heerlijke geur en een vrolijk beeld op pleinen en in straten dat bij de lente hoort.

Wat tips om deze fragiele bloemetjes mooi op de foto te zetten:

 

Licht & Belichting

Zoals bij de meeste onderwerpen die je buiten fotografeert is het de moeite waard om te zorgen dat je net na zonsopgang ter plaatse bent. Het licht is dan nog helder met weinig stof en met een mooie tint. Maar ook is er op dat tijdstip (veel) minder wind dan later op de dag, waar je dus alleen maar profijt van hebt met deze kleine bloemetjes.

 

Hoe je de belichting in moet stellen is natuurlijk afhankelijk van het weer, de plek waar de boom staat en of je midden op de dag,'s morgens vroeg of 's avonds laat fotografeert. Houdt in ieder geval je lichtmeter en het histogram in de gaten

 

Wat wel vast staat is dat je camera in 18% grijs denkt en dat betekent bij witte bloesem dat de lichtmeter van je toestel in de war raakt en denkt dat dit veel te licht is en als gevolg daarvan gaat onderbelichten. De bloemen op je foto zullen niet wit maar grauw uit je camera komen. Om toch bloesem met de juiste tint op de foto te krijgen moet je bewust gaan overbelichten, ongeveer een halve tot een hele stop.

 

 

Witte bloesem met telelens
Bewust overbelicht om de frisse witte bloemetjes geen grauwsluier mee te geven Telelens 70-200 mm op 140mm, f 5.6, 1/350 sec., ISO 200

 

High key

Ook als je een high key opname wilt maken, ga je bewust overbelichten. High key fotografie is een foto met veel licht en met weinig contrast. Bij wat bewolkt weer lukt dit beter dan bij een blauwe lucht en zon. Een goede high key opname heeft wel tekening in de lichte vlakken. Er zijn ook altijd donkere tonen aanwezig die het accent zetten. Maar de nadruk -de key- ligt op lichte tonen. In het histogram zie je het "bergje" niet netjes in het midden, maar aan de rechterkant.

 

Een bewolkte dag is heel geschikt om eens los te gaan op high key foto's.  Compact camera f/ 4.5, 1/800 sec., ISO 125
Een bewolkte dag is heel geschikt om eens los te gaan op high key foto's. Compact camera f/ 4.5, 1/800 sec., ISO 125

 

Hoge lichten

Zet in het menu van je camera de waarschuwing voor hoge lichten ( clipping) aan, zodat je na het maken van de foto op je lcd-scherm kunt zien of je per ongeluk niet te veel hebt overbelicht. Het is sowieso verstandig om deze functie aan te zetten evenals het histogram je ook kunt checken of je belichting goed was voor zowel de donkere als de lichte delen van je foto. Meer over het histogram lees je hier.

 

Ook kan overbelichting door fel zonlicht veroorzaakt worden. Verklein in dat geval je diafragma ( f16 of f22)

 

Witte bloesem met standaardlens
Om het effect van de felle zon ( hier in Italië) te temperen een klein diafragma gebruikt. Het gevolg daarvan is dat de achtergrond onrustiger is. Standaardlens 24-70mm op 70mm, f 16, 1/250 sec., ISO 200

 

Kijk goed naar de achtergrond

Je kunt een technisch perfecte foto hebben gemaakt maar als in de achtergrond zich storende elementen bevinden ( huizen, schuttingen enz.) is je foto eigenlijk verprutst. Loop even om je onderwerp heen en kijk waar je het beste licht hebt en een rustige achtergrond. 

Een blauwe lucht op de achtergrond geeft een mooi kleurencontrast met de roze of witte bladeren. 

Fotografeer je tegen het licht in bij een wat getemperd zonnetje aan het begin of het einde van de dag dan heb je grote kans om een mooi bokeh  in de achtergrond op je foto te krijgen.

Bloesem tegen de ondergaande zon in zorgt voor bokeh
Door te fotograferen bij ondergaande zon en tegenlicht krijg je een mooie bokeh op de achtergrond. Standaard zoomlens 50mm, f 5.6, 1/125, iso 320
Bloesem met tegenlicht. camera op spotmeting.
Nog een tegenlicht opname van dezelfde bloesemboom maar wel op een ander moment. Het licht was hier veel feller. Door de camera op spotmeting te zetten bleef de bloem goed zichtbaar en werd het geen silhouette. Macrolens f5.6, 1/80 sec., iso 400

 

Compositie

Gebruik veel scherptediepte om een totaalplaatje van de boom of takken te fotograferen door het diafragma op f8 of f11 te zetten. Door de boom dichterbij en met een groter diafragma, f 2.8 tot f4.0, te fotograferen leg je de aandacht op één bloesemtakje of bloemetje door de beperkte scherptediepte. 

Neem ook eens een ander standpunt in dan het gebruikelijke. Ga bijvoorbeeld langs de stam omhoog fotograferen ( kikvorsperspectief) voor een ander beeld of fotografeer een stukje van de omgeving waar de boom in staat mee.

Boom met witte bloesem tegen een blauwe lucht
standaardlens 24-70mm op 24mm., f11, 1/160 sec. iso 200
Boom met witte bloesem tegen blauwe lucht in kikvorsperspectief
Dezelfde boom als hierboven vanuit kikvorsperspectief genomen. Standaardlens 24-70mm op 35mm, f11, 1/200 sec., iso 200
Bloesemboom in de Toscaanse heuvels waar de druivenranken nog kaal zijn.
Een stukje van de omgeving erbij. Bloesemboom in de Toscaanse heuvels waar de druivenranken nog kaal zijn. Vast brandpunt 50mm. f16, 1/400, iso 200

 

Macro lens

Details zoals bloemknoppen, een enkel bloemetje en meeldraden kun je het beste met een macro objectief fotograferen. Alle details van de bloesem worden dan op ware grootte weergegeven zoals je ook kunt zien bij de allereerste foto bovenaan dit artikel

Rozebloesem  bloemknoppen, macrofotografie
Bloesemknoppen. Door een groot diafragma te gebruiken, in dit geval f2.8 wordt de achtergrond wazig en dus rustig. Takjes en bladeren zijn niet meer te onderscheiden. Je onderwerp komt los van de achtergrond. Macrolens 70mm.
Een combinatie van bloemknoppen met bloemen geheel in bloei tegen een wat onrustige achtergrond. Door dichterbij te fotograferen wordt de achtergrond rustiger . 50mm lens, f4.5, 1/125, iso 200
Een combinatie van bloemknoppen met bloemen geheel in bloei tegen een wat onrustige achtergrond. Door dichterbij te fotograferen wordt de achtergrond rustiger . 50mm lens, f4.5, 1/125, iso 200
roze bloesem regen een zachtblauwe lucht
Door omhoog te fotograferen contrasteerden de roze bloemen en het donkere blad goed met de zachtblauwe lucht. Telelens 70-200mm op 70 mm. f5.6, 1/800, iso 200

 

Nabewerking

In de onderstaande foto was de lucht hardblauw wat wel realistisch was maar wat ik niet mooi vond het zag er een beetje "plastic" uit. In een bewerkingsprogramma ( Lightroom) heb ik de verzadiging van de blauwe tint teruggebracht om een zachter effect te krijgen.

In de foto daaronder heb ik alle kleur teruggebracht tot nihil, de magenta tint uitgezonderd.

 

Beeldverhaal

 Ter inspiratie en leuk om te volgen en te doen... van groene bloemknop tot witte schoonheid. Helaas ben ik er niet toegekomen de bloemen in hun eindstadium, oftewel rijp voor de groencontainer, te fotograferen.

 

Nog meer tips

Klik hier voor meer tips over het fotograferen in de lente. En ter inspiratie kun je ook nog op de blogjes over krokussen en klaprozen de foto's bekijken.

 

 

Fotografeer je nog op de automatische- of P-stand en wil je daarvan af, omdat je foto's toch niet allemaal zo worden zoals je had gehoopt?

Dan is het e-book "Nooit meer op de automatische stand fotograferen" iets voor jou. 

Of volg een workshop of cursus, waarin je de camera leert kennen en op de handmatige stand fotograferen.

 

 

 

Vond je dit een leuk en/of interessant artikel? Fijn als je het deelt!:


Meer lezen? Hieronder vind je gerelateerde artikeltjes.



Reactie schrijven

Commentaren: 1
  • #1

    Catherine Boone (zaterdag, 07 maart 2020 07:25)

    Lente is mijn favoriete jaargetijde. Niet alleen de verschillende geuren, kleuren maar ook het ontwaken en jeugdigheid tot prille verliefdheid spreken mij heel aan. Deze tips zal ieder bekoren, meer nog Ik zal deze ook toepassen.



©2012 MRTfotografie / Marianne Rouwendal-Tollenaar| 

 Workshops | coaching | fotografie

 Op alle afbeeldingen & teksten op deze site berust auteursrecht. Reproductie alleen na voorafgaande schriftelijke toestemming.

Tel.: 06-22277959 | K.v.K.: 32169756 | BTW: NL001956344B29