Reflecties fotograferen

Groene kikker en reflectie
Twee groene kikkers voor de prijs van één

 

Reflecties kom je echt overal tegen zoals in de stad, in de natuur, op straat, in huis, noem maar op. Vaak heb je er geen erg in dat het heel mooi kan zijn om deze te fotograferen. Het kan je foto extra dynamiek geven, zoals op bovenstaande foto waar je twee groene kikkers hebt voor de moeite van één.

 

Waar vind je reflecties?

 In het water van een meer, rivier of een regenplas, een spiegelbeeld, een etalage- of autoruit, zonnebril en allerlei ander glaswerk, in ogen, in metaal, glazuur- en lakwerk. Enfin noem maar op, de rij materialen is eindeloos. Ik zie nu zelfs reflecties in het kleine metalen bolletje op mijn ring. Ben je met dit onderwerp bezig, dan ga je ook steeds meer reflecties zien.

 

Reflecties in water

Vermoedelijk het meest voor de hand liggend en het meeste gefotografeerd.

Het mooiste resultaat krijg je bij windstilte en dat betekent vroeg je bed uit of aan het eind van de dag. Dan staat er over het algemeen de minste wind, waardoor je weinig beweging in het water hebt. Maar ook met beweging kan een reflectie mooi zijn zoals bij de onderstaande foto.

 

f/8, 1/80, ISO 800,  50mm.
f/8, 1/80, ISO 800, 50mm.

Het laatste zonnetje zorgt voor een zacht oranje gloed in de reflectie van de boten in de binnenhaven van Brouwershaven

Reflecties in het water van een binnen zwembad
f/2.5, 1/50, ISO 200, smartphone

In een binnen zwembad hoef je al helemaal niet bang te zijn voor een windvlaag en wanneer er dan ook nog eens niet in wordt gezwommen,

ben je verzekerd van een mooi plaatje van een normaal gesproken heel saai onderwerp.

 

Lange sluitertijd

Natuurlijk kun je niet altijd op de juiste plek zijn terwijl het ook nog eens amper waait.

In dat geval kun je kiezen voor een lange sluitertijd, je kunt dan wel de reflectie  zien alleen wat zachter.

 

f/ 14, 1/15 sec., ISO 750, 18-200mm op 18mm
f/ 14, 1/15 sec., ISO 750, 18-200mm op 18mm

Een lange sluitertijd geeft de reflectie in Bow Lake in de Rocky Mountains een zachte uitstraling. Genomen vanaf een hoger gelegen punt. Bij gebrek aan een statief camera op de grond geplaatst i.v.m. lange sluitertijd.

f/4.5, 1/80 sec., ISO 250, macrolens 70mm
f/4.5, 1/80 sec., ISO 250, macrolens 70mm

Reflecties van het esdoornblad in een regenplas. Tegenlichtopname om de dieprode kleur van het blad tot zijn recht te laten komen.

 

Reflectie als hoofdonderwerp

Daar kun je natuurlijk voor kiezen. Benader de compositie van een dergelijke foto op dezelfde manier als een standaardopname. Let dus op de uitlijning.  De meeste moderne camera's hebben de mogelijkheid om via het menu het 'raster'aan te zetten. Het helpt je niet alleen bij het bepalen van je compositie, maar je voorkomt hiermee ook een scheve horizon door deze gelijk aan één van de horizontale lijnen te laten lopen.

 

f/5.6, 1/20 sec., ISO 100, 18-200mm op 24mm.
f/5.6, 1/20 sec., ISO 100, 18-200mm op 24mm.

Een rotsformatie in het laatste zonlicht weerspiegelt  in een door erosie uitgehold rotsblok waar water in is blijven staan. Compositie volgens de regel van derden.

f/8.0, 1/200 sec. ISO 200, 18.3mm, compactcamera
f/8.0, 1/200 sec. ISO 200, 18.3mm, compactcamera

Ondanks de directe verbinding met de Atlantische Oceaan stond het water in deze natuurlijke zwempoel op Madeira stil en leende zich goed voor een reflectie-foto.

 

Horizon en symmetrie

Een bekende compositieregel is de horizon niet in het midden te plaatse maar op 1/3 van de boven- of onderkant van het kader. Foto's met reflecties in het water vormen daarop een uitzondering: 

Door de herhaling van het onderwerp krijg je mooie patronen van herhaling en symmetrie.

f/13, 1/50 sec., ISO 320, 24-70mm op 70 mm.
f/13, 1/50 sec., ISO 320, 24-70mm op 70 mm.

Leersumse Plassen in herfsttooi.

 

f /5.6, 1/30 sec., ISO 640, 24-70mm op 30mm.
f /5.6, 1/30 sec., ISO 640, 24-70mm op 30mm.

Ook lichtjes doen het als reflectie goed in het water. Hier tijdens het blauwe uurtje.

Door de windstilte op dit uur was het wateroppervlak spiegelglad.

Blauwe uurtje Sicilië
f/8, 1/5 sec. ISO 100, 18-200mm op 18mm

San Vito lo Capo, Sicilië. Windstilte tijdens het blauwe uurtje. Zonder statief terwijl een sluitertijd van een 1/5 sec. vraagt om een statief. De foto is ook niet ragscherp.

 

Een polarisatiefilter kan het effect versterken

Standaard wordt een polarisatiefilter gebruikt om schitteringen en reflecties te verminderen. Ga je dit filter echter in de tegengestelde richting draaien wordt het effect van de spiegelingen juist versterkt. Niet alleen de reflecties maar ook de kleuren worden versterkt. Soms is dit niet wat je wil, fotografeer daarom in RAW zodat je de kleuren in een bewerkingsprogramma als Photoshop of Lightroom kunt terug dringen.

 

Kustlijn Domburg f/16, 1/320 sec., ISO 200.
Kustlijn Domburg f/16, 1/320 sec., ISO 200 polarisatiefilter.

Reflecties van de blauwe lucht en de contrasterende witte wolken in het water van de vloedlijn aan de kust van Domburg.

 

 

 

f/11, 1/160 sec., ISO 200, 24-70mm op 38mm.
f/11, 1/160 sec., ISO 200, 24-70mm op 38mm.

Vier rijen lijnen

( wolken, bomen, grasland en de reflectie van de wolken) maken de foto gelaagd waar-door er in de foto diepte ontstaat.

f/9.0, 1/80 sec., ISO 200, 14-24mm op 24mm.
f/9.0, 1/80 sec., ISO 200, 14-24mm op 24mm.

Zelfs vliegtuigstrepen in de reflectie bij ondergaande zon blijken een dankbaar onderwerp. Zonder deze strepen was het een saaie opname geworden.

 

Scherpstelling

De camera weet niet waar jij op scherpstellen wil. Op het onderwerp zelf of op zijn weerspiegeling. Zeker op de reflectie zal de camera moeite hebben met de scherpstelling. Je hoort het objectief dan 'jagen'op zoek naar een punt om op te focussen met het risico dat het niet het punt is wat jij hebt bedoeld. Schakel de camera dan om van autofocus naar manuele focus om te voorkomen dat je met een onscherp resultaat thuiskomt. Of focus op de middenlijn tussen onderwerp en reflectie.

 

f/11, 0.6 sec., Iso 400, statief, macrolens 70mm.
f/11, 0.6 sec., Iso 400, statief, macrolens 70mm.

Met glycerine op het gerberablad blijft een druppel water, opgebracht met pipet, beter liggen. De gerbera erachter wordt in de druppel gereflecteerd.

Leuk om te doen bij slecht weer en een portie geduld.

f/ 11, 1/125, ISO 320, 18-200mm op 40mm
f/ 11, 1/125, ISO 320, 18-200mm op 40mm

Herdenkings-monument ter ere van de Gevallen Amerikaanse soldaten tijdens de tweede wereldoorlog.

Windstil

f/2.8, 1/15 sec., ISO 320, 24-70mm op 24mm. Statief
f/2.8, 1/15 sec., ISO 320, 24-70mm op 24mm. Statief

De allerlaatste zon die als een vuurbal onder gaat aan de Italiaanse Genuaanse kust.

f/4.0, 1/200, ISO 250, 70-200mm op 200mm.
f/4.0, 1/200, ISO 250, 70-200mm op 200mm.

Een dorstige frisling

(jong wild zwijntje) in tweevoud.

Het Aardhuis bij Garderen.

 

Reflecties in metalen

Van liftdeur tot kerstbal en alles wat daar tussenin zit, zolang het metaal maar glimt. Bij dof metaal, bijvoorbeeld tin zie je geen weerspiegelingen.  Is het metaal gebogen dan zie je die vervorming terug in het gereflecteerde onderwerp. Let er op indien je buiten bij fel zonlicht gaat fotograferen dat dit niet weerkaatst in je onderwerp, het zou je kunnen verblinden.

 

f/5.6, 1/350 sec., ISO 400, 24,70mm op 70mm.
f/5.6, 1/350 sec., ISO 400, 24,70mm op 70mm.

Een vrolijke fanfare met prachtig gepoetste instrumenten. Door de grootte van het oppervlak van de tuba kun je, weliswaar iets vervormd, de pyramide van Austerlitz goed zien in de reflectie

f/1.8, 1/60 sec. ISO1250, 50mm
f/1.8, 1/60 sec. ISO1250, 50mm

Een klein halletje in een hotel aan de Amalfikust had men de oplossing gevonden om het halletje te vergroten: Spiegelende liftdeuren. Door het gebruikte materiaal leken het wel lachspiegels.

Helaas ruis door de hoge ISOwaarden.

f/5.6, 1/160 sec., ISO 100, 50mm.
f/5.6, 1/160 sec., ISO 100, 50mm.

Reflecties in een champagnekoeler

f/ 1/8, 1/80 sec., ISO 200, 50mm, statief
f/ 1/8, 1/80 sec., ISO 200, 50mm, statief

Zelfportret in een kerstbal.

 

Reflecties in glas

Autoruiten, etalages, spiegels enz. Loop je er recht op af dan zal de weerspiegeling in de ruit je niet eens zo opvallen. De hoek waarin je fotografeert is dus  bepalend voor het eindresultaat. Soms zie je de objecten zowel achter als voor de ruit wat je foto een extra dimensie geeft. Reflecties tijdens het fotograferen kunnen echter ook heel lastig zijn. In dat geval kun je een polarisatiefilter gebruiken om de spiegeling te verminderen, tevens worden daarbij de kleuren opgehelderd en verzadigd.

 

f/11, 1/125, ISO 100, 24-70mm op 40mm
f/11, 1/125, ISO 100, 24-70mm op 40mm

Het winkelgedeelte van de pier in Scheveningen bestaat volledig uit glas.

reflecties in een raam
f/3.6, 1/160 sec., ISO 200, bridgecamera

Ook handig voor een selfie.

f/11, 1/125 sec., ISO 350, 24-70mm op 70mm. flits.
f/11, 1/125 sec., ISO 350, 24-70mm op 70mm. flits.

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand......

Met invulflits. Draai de kop van de flitser omhoog om te voorkomen dat je een uitgebeten witte vlek in de spiegel krijgt.

f/ 7.0, 1/125 sec, ISO 200, 24-70mm op 50mm.
f/ 7.0, 1/125 sec, ISO 200, 24-70mm op 50mm.

Eitjes buiten op een spiegel met daarboven een zwart doek gespannen.

 

Reflecties in overige glanzende objecten 

Zoals in de onderstaande foto. Calla's weerspiegelt in het lakwerk van een tafeltje in een bruine kroeg. Maar ook glanzende tegel- of marmervloeren en parketvloeren kunnen je foto 3D maken.

 

f/8.0, 1/60 sec., ISO 800, 18-200mm op 80mm.
f/8.0, 1/60 sec., ISO 800, 18-200mm op 80mm.

Een subtiele spiegeling van de mooie Callas bloemen.

f/1.9, 1/50 sec. ISO 200, smartphone
f/1.9, 1/50 sec. ISO 200, smartphone

Smartphone-foto gemaakt aan een bar (duidelijk zichtbaar aan de onrustige achtergrond) met zwart marmeren blad.

 

Reflecties in marmer
f/2.5, 1/40 sec., ISO 200, smartphone

Marmer leent zicht uitstekend voor reflecties mits het glanzend gepoetst is.

 

Standpunt

Dat is een beetje lastig om snel te omschrijven bij reflecties. Het beste kun je het onderwerp vanuit verschillende hoeken bekijken en vanuit meerdere hoogtes. Bekijk het dus ook vanuit een hoog en een laag standpunt. Bij de reflecties in het water zie je verschillen: De reflectie van het kleine kikkertje helemaal bovenaan was alleen te zien vanuit een heel laag standpunt ( ligpunt), maar de reflectie van het monument of de frisling is ook staand en vanaf een afstand waarneembaar. Heb je de reflectie eenmaal ontdekt dan werkt het meestal het beste om de camera dicht boven het wateroppervlak te houden. Je merkt hieraan dus dat het onderwerpafhankelijk is en buiten dat speelt ook de lichtrichting een grote rol.

 

Fotografeer je nog op de automatische- of P-stand en wil je meer uit je camera halen?

Dan is het ebook "Nooit meer op de automatische stand fotograferen" iets voor jou. 

 

Of volg een workshop of cursus, waarna je de camera beter hebt leren kennen en nooit meer op de automatische stand hoeft te fotograferen. Bovendien krijg je veel tips mee om er creatief te mee om te gaan.

 

 

 


Meer lezen? Ook leuk om te lezen:


 

Leuk als je dit artikel wilt delen.


Commentaren: 0


©2012 MRTfotografie / Marianne Rouwendal-Tollenaar| 

 Workshops | coaching | fotografie

 Op alle afbeeldingen & teksten op deze site berust auteursrecht. Reproductie alleen na voorafgaande schriftelijke toestemming.

Tel.: 06-22277959 | K.v.K.: 32169756 | BTW: NL001956344B29