GOED BELICHTE SNEEUWFOTO'S
Helaas is het in ons landje niet standaard dat er sneeuw valt in de winter dus zodra het sneeuwt trekken we er massaal op uit om te sleeën, een sneeuwpop of iglohut te maken, een goed sneeuwballengevecht te houden of gewoon lekker wandelen en mooie plaatjes te schieten.
Helaas blijkt bij thuiskomst regelmatig dat de foto's die je hebt gemaakt vaak tegenvallen.
De foto's zijn somber en zien er wat grauw of zelfs blauw uit. De ervaring die je had bij de wandeling van knisperende witte sneeuw zie je niet in de foto's terug.
Hoe komt dat nu? En belangrijker.... hoe kun je het voorkomen?
Ik geef je een aantal tips.
Belichtingscompensatie
Door al dat wit raakt de belichtingsmeter van je camera in de war. Je camera "denkt" in gemiddeld (18%) grijs.
Zwart, wit en donkergrijs worden door de camera teruggerekend naar 18% grijs, omdat deze denkt dat je foto anders te donker of te licht zal worden.
Dit betekent dat als er in je compositie heel veel wit of heel veel zwart voorkomt de lichtmeter dit zal gaan compenseren door de witte delen te gaan onderbelichten en de zwarte delen zal gaan overbelichten. Dit is ook de rede waarom het wit van je sneeuwfoto's grauw wordt. Dit kun je eenvoudig oplossen door de belichtingscompensatie op je camera op +1 of +2 te zetten. Dit heeft alleen effect als je in een voorkeuzeprogramma werkt zoals sluitertijd-, of diafragmavoorkeuze. Fotografeer je op de Manuele stand, dan moet je gaan compenseren door de sluitertijd te verlengen of het diafragma verder open te zetten. Check na de opname even het histogram op je camera of je niet te veel overbelicht.
De knop voor belichtingscompensatie, welke je kunt gebruiken op de halfautomatische standen zoals diafragma-, of sluitertijdvoorkeuze
Grijskaart
Je kunt ook een grijskaart gebruiken. Meet het licht op de grijskaart: Houdt de grijskaart beeldvullend voor de lens in het licht waar jij in wilt gaan fotograferen en zet de belichting vast met de AE-lock knop. Zolang je in datzelfde licht fotografeert zal de belichting in je foto's correct zijn.
De grijskaarten zijn te koop in opvouwbare vorm, of als plastic kaart. En heel goedkoop zijn de grijze tabbladen van de Hema die de juiste tint grijs hebben :-) .
Voorbeeld van een grijskaart.
Te koop in diverse materialen en afmetingen Handig om mee te nemen in je fototas.
Sluitertijd 1/320
Diafragma f 11
ISO 200
EV +1.5
Sluitertijd 1/200
Diafragma f11
ISO 200
EV +07
Het laatste zonlicht.
Sluitertijd 1/125
Diafragma f6.7
ISO 250
EV +1
Witbalans op bewolkt om de warme tint van de ondergaande zon te accentueren.
Hetzelfde geldt ook voor de volgende foto's
Een uurtje na zonsopkomst
Sluitertijd 1/100
Diafragma f11
ISO 200
Ondergaand zonnetje
Sluitertijd 1/180
Diafragma f 5.6
ISO 400
Een verrassing:
3 reetjes in de sneeuw. Mijn dag kon niet meer stuk.
Ze staan in de volle zon en dat betekent dat er veel licht wordt gereflecteerd door de witte sneeuw.
1½ stop te overbelicht.
De volgende sneeuwbui dient zich aan.
Sluitertijd 1/60
Diafragma f 8.0
ISO 100
Halve stop overbelicht.
Pas de Witbalans aan
Ook komt het voor dat je met blauwe foto's thuiskomt, vooral als je sneeuw dat in de schaduw ligt hebt gefotografeerd. Dit komt door een verkeerde instelling van de witbalans. Zolang je in RAW fotografeert is dit eenvoudig aan te passen in een bewerkingsprogramma. Fotografeer je in Jpeg haal je camera dan van de automatisch witbalans af en zet de witbalans op "schaduw" of "bewolkt" voor een natuurlijk beeld zonder blauwzweem. Klik hier over het instellen van de witbalans.
Vroeg op pad
De sneeuw is op zijn mooist als er nog niemand doorheen heeft gelopen. Als je nog zo'n maagdelijk en ongerept sneeuwtapijt wil fotograferen ga dan 's morgens op tijd op pad of zoek plaatsen waar weinig mensen komen. Let ook op je eigen voetstappen, voordat je het weet staan ze op de foto.
Maak niet alleen overzichtsfoto's, maar richt je ook eens op de details om het verhaal te vertellen.
Sluitertijd 1/250
Diafragma f 3.8
ISO 400
EV +1
Robin op een sombere ochtend:
Sluitertijd 1/80
Diafragma f 4.0
ISO 320
Sluitertijd 1/125
Diafragma f6.7
ISO 200
EV +1
Sluitertijd 1/400
Diafragma f5.6
ISO 400
Een vrij harde wind gaf beweging aan het web, door de redelijk snelle sluitertijd zie je dit niet terug.
Een vleug zon meepakken op een grauwe dag.
Sluitertijd: 1/50 sec.
Diafragma: f/11
ISO: 400
Temperatuur wisselingen en je camera
Denk ook aan jezelf
De zon als een ster weergeven is mogelijk door je diafragma klein te houden.
Sluitertijd 1/90
Diafragma f 16
ISO 640
EV + 0.7
Sluitertijd 1/250
Diafragma f 5.0
ISO 100
EV + 0.7
Sluitertijd 1/60
Diafragma f 11
ISO 320
EV +1
Sluitertijd 1/40
Diafragma f 10
ISO 400
EV +1
Sluitertijd 1/125
Diafragma f 11
ISO 200
EV + 1.5
Nog wat detailfoto's
Iedereen kan mooie foto's maken met de juiste basis. De de camera leren kennen en altijd goed belichte en scherpe foto's leer je maken in een workshop of cursus. Informatie vind je hier. Of bestel het e-book middels de knop hieronder
Dit artikel delen:
Reactie schrijven
ton (vrijdag, 23 februari 2018 13:03)
Goede uitleg, mooie foto voorbeelden en natuurlijk weer een goed verhaal.
Groet ton.
Catherine Boone (zaterdag, 15 februari 2020)
Heel mooie opnames en opnieuw heel duidelijk geschreven met allerlei tips die ieder van ons kan gebruiken en toepassen.
Catherine Boone (zondag, 07 februari 2021 19:03)
Winter met al haar kracht en pracht, het fascineert ieder. Heel leerrijke mooie tips.