Vuurwerk fotograferen, hoe doe je dat?

 

Het lijkt moeilijk, maar met een beetje voorbereiding lukt het iedereen om behoorlijke foto's te maken van dit schouwspel of deze nieuwjaarstraditie.

 

Nu zijn er op steeds meer plaatsen grote vuurwerkshows en deze vergemakkelijken het fotograferen omdat je precies weet weet waar de pijlen te zien zijn, maar ook vanaf  balkon of vanuit je eigen tuin of de straat waar je woont kun je mooie foto's maken.

Onderstaande foto's zijn allemaal vanuit de tuin gemaakt.

(Op de in het bruin aangegeven woorden in de tekst kun je weer klikken om naar de link met de uitleg te gaan).

Sluitertijd 1,5 sec.

Diafragma f 11

ISO 200

 

Witbalans (WB) op daglicht gezet om een blauw effect in de achtergrond te krijgen.

 

Positie

Denk er over na waar je wilt fotograferen. Belangrijk is dat je niet te veel (hoge) obstakels voor je hebt. Zet je apparatuur klaar, d.w.z. zet je camera op statief ( om bewegingsonscherpte van de omgeving te voorkomen) en richt hem naar die ruimte waar je vuurwerk verwacht en stel je camera alvast in. 

Sluitertijd 20 sec.

Diafragma f 16

ISO 200

WB op daglicht

 

De boom staat duidelijk in de weg, maar laat nog wel wat vuurwerk doorschemeren

 

 

Sluitertijd

Aan de automatische stand heb je niets als je vuurwerk gaat fotograferen. Je moet kunnen spelen met de sluitertijd en het diafragma.

Hoe lang de sluitertijd moet zijn is afhankelijk van de hoeveelheid vuurwerk dat afgestoken wordt, want hoe meer vuurwerk  hoe lichter het is en het is natuurlijk ook afhankelijk van de hoeveel licht welke van de maan en de straatverlichting afkomstig is. Je moet daar dus even mee experimenteren.

 

Zet je camera op de sluitertijdvoorkeuze en maak verschillende opnames met sluitertijden varierend tussen de 1 sec. tot  4 sec. Hoe langer de sluitertijd hoe meer slierten en lichtstrepen. Wordt er veel vuurwerk tegelijkertijd afgestoken houd dan de sluitertijd korter 1/10- 1,5 sec) omdat je anders alleen maar een grote lichtvlek op je foto krijgt.

 

Sluitertijd 3,5 sec.

Diafragma f 11

ISO 200

 

Door de lange sluitertijd zie je veel meer 'veren' aan de lichtstrepen en is de omgeving ook lichter

 

Stabiliteit

Schakel de stabilisator in je camera of in je objectief uit!!! De camera staat op statief en is dus stabiel. Laat je de stabilisator aan staan dan gaat de camera op zoek naar beweging om te stabiliseren waardoor je alsnog foto's krijgt met bewegingsonscherpte.

 

 

Verschillende manieren om de BULBSTAND te gebruiken

Je kunt de camera ook op de bulbstand ( meer dan 30 seconden.) zetten en iedere keer een zwart papiertje voor de lens houden als er geen vuurwerk wordt afgestoken. Zodra er weer een pijl in de lucht komt haal je het papiertje weer weg. Zo kun je er ook voor zorgen dat je meerdere pijlen tegelijk kunt fotograferen met een verschillende sluitertijd. Het nadeel hiervan is dat je de vinger continu op de ontspanknop moet houden, tenzij je over een afstandsbediening beschikt waar je de ontspanknop vast kunt zetten. Een tweede voordeel van de afstandsbediening is dat er ook weer trilling door het indrukken van de ontspanknop, dus bewegingsonscherpte, wordt voorkomen.

Je kunt de bulbstand ook met onderbrekingen gebruiken. Je stelt de sluitertijd weer in op bulbstand, deze stand betekent dat de sluiter open blijft staan zolang jij de ontspanknop ingedrukt houdt. Dus vind jij dat na 1 sec. de belichting voldoende moet zijn dan laat je de ontspanknop los en drukt hem weer in bij de volgende vuurpijl waarbij je de knop misschien wel 4 sec. ingedrukt wil houden om 3 of 4 pijlen tegelijk te kunnen fotograferen.. Voor het fotograferen van vuurwerk ben je met deze laatste methode het meest flexibel.

 

Sluitertijd 3,5 sec

Diafragma f 11

ISO 200

 

De achterste vuurpijl was al even in de lucht voordat de 2de vuurpijl verscheenen heeft 'veren'door de lange sluitertijd. De voorste vuurpijl heeft 'druppels' door de korte sluitertijd.

 

 

ISO-waarde

Houd de Isowaarde zo laag mogelijk om ruis te voorkomen. Ruis zie je als eerste in de donkere gedeelten van je opname. De camera staat toch op statief om bewegingsonscherpte bij lange sluitertijden te voorkomen, dus waarom zou je de ISO hoog zetten?

 

 

Scherpstelling

Het kan voorkomen dat je camera moeite heeft met scherpstellen. Dit gebeurt als er geen contrasten zijn, dus zolang er nog geen vuurwerk te zien is. Op een egaal donkere lucht scherpstellen gaat dus niet. Schakel in dat geval over op manuele focus, zodra het vuurwerk verschijnt is het sneller werken dan dat de camera iedere keer moet focussen.

 

 

Kort brandpuntsafstand

Vuurwerk in onvoorspelbaar en zeker als het geen vuurwerkshow is weet je niet waar de pijlen terecht komen. Het is daarom beter om iets meer groothoek te gebruiken dan om in te zoomen. De kans is groot dat net die ene mooie pijl buiten beeld valt. Later kun je de foto in een beeldbewerkingsprogramma croppen zodat je de lege ruimte kwijt bent.

 

Ook sterretjes zijn een vorm van vuurwerk. Ga niet te dichtbij staan, zoom liever van afstand in.

 

Witbalans (WB)

In de meeste gevallen reageert de camera goed op de automatische witbalans. Je kunt daarin natuurlijk experimenteren. Zet je de witbalans op daglicht dan krijgt je foto een koude ( blauwe) uitstraling, zoals op de eerste twee foto's van dit blog. Je kunt de wb ook op bewolkt zetten, je foto krijgt dan juist een warme uitstraling, zoals bij de overige foto's.

 

 

Wacht niet te lang

De champagne is natuurlijk heerlijk maar als je te lang wacht om naar buiten te gaan  heb je kans dat er al enorme kruitdampen in de lucht hangen welke je foto zullen verstoren en als mistflarden over de mooie vuurwerkslierten op de plaat verschijnen.

 

Nog niet echt storend, maar de kruitdampen zijn al goed zichtbaar

 

Fotografeer in RAW

Vuurwerkfotografie is niet de makkelijkste tak van sport omdat het onvoorspelbaar is. Vaak is een nabewerking op de computer dan ook aan te raden. Fotografeer je in Raw dan kun je ongestraft de hooglichten, zwarten, witbalans aanpassen en de eventueel ontstane ruis verwijderen.

 

Dezelfde foto als helemaal bovenaan.

Hier is de witbalans achteraf aangepast

( in Lightroom ) en op bewolkt gezet

 

Last but not least

Hele fijne jaarwisseling en: Let tijdens het fotograferen op wat er in je omgeving gebeurt. Doordat je geconcentreerd bezig bent en door de lens tuurt krijg je niet veel mee van wat er om je heen gebeurt maar een afgedwaalde vuurpijl kan dramatische gevolgen hebben.

 

Heb je goede voornemens en wil je in het nieuwe jaar je mooie camera beter leren kennen en ( nog) betere foto's maken?

Volg een workshop of cursus, informatie vind je hier. Of wil je alleen iets meer over handmatige belichting weten dan kun je het e-book bestellen waar je hier de informatie over vindt.

 

 

Vind je dit een leuk en/of interessant artikel? Leuk als je het wilt delen!


Meer lezen? Hieronder vind je gerelateerde artikeltjes.



Reactie schrijven

Commentaren: 0


©2012 MRTfotografie / Marianne Rouwendal-Tollenaar| 

 Workshops | coaching | fotografie

 Op alle afbeeldingen & teksten op deze site berust auteursrecht. Reproductie alleen na voorafgaande schriftelijke toestemming.

Tel.: 06-22277959 | K.v.K.: 32169756 | BTW: NL001956344B29