Fotografietips voor high-key foto's

 

Wat is high-key  en low-key fotografie?

Bij High Key leg je de nadruk op de lichte tonen in de foto en bij Low Key fotografie ligt de nadruk op de donkere (kleur)tinten.

Het zijn niet zo maar over- en onderbelichte foto's, er is wel degelijk over nagedacht. 

 

 

 

Een sneeuwlandschap is heel geschikt voor high-key fotografie. In de nabewerking heb ik de struiken en het gras iets meer verzadigd en van contrast voorzien en een witte vignettering
Een sneeuwlandschap is heel geschikt voor high-key fotografie. In de nabewerking heb ik de struiken en het gras iets meer verzadigd en van contrast voorzien en een witte vignettering

 

 

Wat te doen High-Key?

Maak zoveel mogelijk gebruik van witte en hele lichte tinten. Een high-key foto bestaat meestal uit witte en/ of lichtgrijze tinten en zachte pasteltinten. Soms kom je ook wat meer verzadigde kleuren tegen. Je zal echter zelden of nooit felle kleurtjes zien.

 

Het lichte en zachte effect wordt versterkt als er een donkerder gedeelte in zit zoals in de foto van het bruidspaar hieronder. Zou de bruidegom hier ook een licht pak hebben gedragen dan was een high-key foto geen optie.

Een goeie high-key foto wordt gemaakt met het juiste onderwerp, de juiste achtergrond, belichting en een goede nabewerking.

 

Door de prachtige glas-in-lood ramen boven in het kapelletje stroomde zacht licht naar binnen.
Door de prachtige glas-in-lood ramen boven in het kapelletje stroomde zacht licht naar binnen.

 

Welk licht?

De verlichting voor een high-key foto mag geen harde schaduwen bevatten. Het beste lukt dit bij diffuus licht, wat je op een (licht) bewolkte dag ziet. De lucht vorm dan één grote softbox en daarom heel geschikt voor deze tak van fotografie. Hard zonlicht veroorzaakt harde contrasten en schaduwen en maakt het praktisch onmogelijk om een geslaagde high-key foto te maken.

 

Belichtingscompensatie

Door al dat wit raakt de belichtingsmeter van je camera in de war. Je camera "denkt" in gemiddeld  (18%) grijs.

Zwart, wit en donkergrijs worden door de camera teruggerekend naar 18% grijs, deze denkt dat je foto anders te donker of te licht zal worden. 

Dit betekent dat als er in je compositie veel wit of veel zwart voorkomt, de lichtmeter dit zal gaan compenseren door de witte delen te gaan onderbelichten en de zwarte delen zal gaan overbelichten. Dit is ook de rede waarom het wit van je sneeuwfoto's grauw wordt.  Dit kun je eenvoudig oplossen door de belichtingscompensatie op je camera op +1 of +2 te zetten voor witte onderwerpen tinten ( bijv. sneeuw) en -1 of -2 voor de zwarte onderwerpen. Dit heeft alleen effect als je in een voorkeuzeprogramma werkt zoals sluitertijd-, of diafragmavoorkeuze.

Fotografeer je op de manuele stand, dan moet je gaan compenseren door de sluitertijd te verlengen bij high key foto's of te verkorten bij low key.  Je kunt ook het diafragma verder open/dicht te zetten. 

 

Histogram

Om te controleren of je een goede high-key of low-key belichting hebt gemaakt, bekijk je het histogram.

Bij low-key ligt het grootste deel van de grafiek van de foto aan de linkerkant (de donkere pixels) van het histogram, bij high-key is dat aan de rechterkant (de lichte pixels).

Waar je, bij een normaal belichte foto, bij voorkeur geen pieken helemaal rechts of links hebt maar een "bergje" in het midden van het histogram, is dat bij high- en low-key fotografie juist wel het geval. Bij high-key zie je dus een piek rechts in het histogram en bij low-key links. Zeker als je met een goede donkere of lichte achtergrond werkt, zal je al snel een piek zien. Het is wel zo dat de pieken binnen het kader van het histogram dienen te blijven anders zou er sprake zijn van een over- of onderbelichtte foto.

 

Het betekent overigens niet dat bij een high-key foto geen pixels links in het histogram mogen zitten en bij een low-key foto geen pixels rechts. Met een hoog contrast kun je nu eenmaal een licht punt in een donkere foto hebben en een laag contrast sluit een donker element niet uit. Zolang het histogram maar duidelijk overwegend links bij low-key en rechts bij high-key ligt.

Bedenk altijd dat niet het histogram het beeld bepaalt, maar het beeld het histogram. Dus jij!

 

Het histogram van een normaal belichte foto
Het histogram van een normaal belichte foto
Bij een high-key foto zoals hierboven, bevindt de piek zich rechts in het histogram
Bij een high-key foto zoals hierboven, bevindt de piek zich rechts in het histogram
Bij een low-key opname bevindt de piek zich links in het histogram
Bij een low-key opname bevindt de piek zich links in het histogram

Kleur of zwart-wit

Vaak worden high-key foto's in kleur en low-key foto's in zwart-wit gemaakt. Dat is niet zo vreemd als je weet dat het bij high-key om lage en bij low-key foto's om hoge contrasten gaat. Juist in zwart-wit werk je veel met contrasten en daarom geschikt voor low-key fotografie.

Het is daardoor ook makkelijker om in zwart-wit te werken. In zwart-wit kun je veel makkelijker een achtergrond donkerder maken, zonder dat je last hebt van kleurveranderingen. Als je goed belicht, is kleur ook heel geschikt voor low-key fotografie. Juist die paar tonen kleur kunnen het effect versterken. Als de zon op het onderwerp schijnt is dat het juiste moment.

Bij high-key fotografie zie je veel kleurenfoto's, omdat deze ook heel goed werken met een laag contrast. De kleuren in de foto worden al gauw meer pasteltinten en die vergroten het gevoel wat een low-key foto van zichzelf al heeft. 

 

Nog wat voorbeelden:

Een bewolkte dag is heel geschikt om eens los te gaan op high key foto's. Compact camera f/ 4.5, 1/800 sec., ISO 125
Een bewolkte dag is heel geschikt om eens los te gaan op high key foto's. Compact camera f/ 4.5, 1/800 sec., ISO 125
Op het randje van high-key
Op het randje van high-key

 

 

Voorbeelden van Low-Key

 

 

Deze tak van fotografie is niet moeilijk maar het is wel handig als je weet hoe de camera werkt en hoe je de belichting in moet stellen, op de automatische- of P-stand gaat dat niet lukken. Het E-book "nooit meer op de automatische stand" maakt je wegwijs. Of je kunt natuurlijk een workshop volgen.


Ook leuk om te lezen:




©2012 MRTfotografie / Marianne Rouwendal-Tollenaar| 

 Workshops | coaching | fotografie

 Op alle afbeeldingen & teksten op deze site berust auteursrecht. Reproductie alleen na voorafgaande schriftelijke toestemming.

Tel.: 06-22277959 | K.v.K.: 32169756 | BTW: NL001956344B29