Tips voor het fotograferen van bloemen

 

 

Bloemen fotograferen lijkt gemakkelijk, maar niets is minder waar. Je wil de nadruk op de bloemen leggen en dat betekent dat je moet zorgen dat de achtergrond niet al te zichtbaar is, want dat leidt de aandacht van de bloemen af. Een wazige achtergrond ( kleine scherptediepte) dus.

Buiten dat heb je ook te maken met wind, waardoor je een onbedoeld bewogen foto zou kunnen krijgen als je daar niet voldoende rekening mee houdt. Zoals gewoonlijk zijn de bruin aangegeven woorden links naar een verdere uitleg.

 

de kleine scherptediepte geeft rust aan de foto. Zowel de voor- als de achtergrond is onscherp

 

 

Bij bloemen gaat om hun kleur, de vormen en structuren van het bloemblad.

Soms zet je een heel veld bloemen en de andere keer maar één bloem op de foto. 

Hoe komen de bloemen het beste tot hun recht en waar moet je dan op letten?

 

 

Scherptediepte

Bij het fotograferen van één bloem heeft het de voorkeur dat je de bloem 'losmaakt'van de achtergrond, dit legt de nadruk op je onderwerp en bepaalt de sfeer van het beeld.  Je gaat dan in eerste instantie op zoek naar een bloem met een rustige achtergrond. Maak deze dan ook nog eens wazig met behulp van de techniek en je foto is al voor een groot deel geslaagd.

 

De wazige, rustige achtergrond heeft met een aantal factoren te maken:

  • Het diafragma → Hoe lager het diafragma-getal, hoe groter de diafragma- opening en des te kleiner de scherptediepte.                                     
  • De afstand tot de bloem → Hoe dichter bij het onderwerp des te kleiner is de scherptediepte.
  • De afstand tussen  de bloem en de achtergrond → Staat de bloem vlak voor bijvoorbeeld een schutting dan worden zowel de bloem als de schutting scherp. 

 

Een rustige foto waarin alle aandacht naar het scherpe beeld van de bloem gaat door de wazige achtergrond

 

 

Soms geeft het je foto meer sfeer als er toch nog iets van de achtergrond zichtbaar is. Je werkt dan met een diafragma wat een gemiddelde scherptediepte geeft, tussen de f/5.6 en f/8 bij een gewone zoomlens. Voor een macrolens gelden andere waarden.

De achtergrond is wazig maar toch zijn de bloemen achter het scherpe gedeelte nog goed te herkennen.

 

 

Scherpte

Doordat je  met een kleine scherptediepte fotografeert luistert de scherpstelling heel nauw. 

Het is daarom beter om handmatig scherp te stellen. Bij het automatisch scherpstellen  bepaalt de camera het scherpstelpunt en dat kan een ander punt zijn dan jij wilt.

Schakel dus om van Autofocus ( AF) naar Manuele scherpstelling (MF). Je kunt dan heel precies bepalen waar je het scherpste punt hebben wilt. Misschien is dat op de rand van het blad of op de stamper of meeldraden.

Focus ligt op de voorste bloemblaadjes

Focus ligt op het hart van de bloem en ook nog iets op de achterste blaadjes

 

 

Fotografeer je een heel veld met bloemen dan is het een goede keuze om voor een klein diafragma te kiezen ( groot f-getal). Het hele landschap wordt dan scherp afgebeeld.

Landschap met veld koolzaad bloemen van voor tot achter scherp

 

 

 

 

Sluitertijd

Ga je buiten bloemen fotograferen dan is het belangrijk dat je een redelijk snelle sluitertijd gebruikt, om je onderwerp te "bevriezen".

Met wat wind heb je anders al snel een bewogen foto. Vanaf 1/125 seconde ongeveer bij een zacht briesje. Hoe harder de wind des te sneller dient de sluitertijd te zijn.

 

Je kunt er echter ook voor kiezen om juist beweging in je foto te brengen. De foto hieronder is gemaakt met een sluitertijd van 1 volle seconde. 

Zoomburst met een sluitertijd van 1 seconde vanaf statief

 

 

Compositie

Er zijn een aantal regels die je kunnen helpen om een prettig kijkend beeld te fotograferen. Diagonale lijnen van links naar rechts geven bijvoorbeeld rust in je foto, omdat dit refereert aan onze schrijf en leesrichting.

Vaak worden onderwerpen op ca. 1/3 van het beeld (gulden snede) geplaatst. Dit raster is in de nieuwere camera's vaak via het menu zichtbaar te maken op het lcd-scherm. Je hoeft je natuurlijk niet strikt aan deze regels te houden, het is een leidraad.

Het raster volgens de gulden snede. Je plaatst het onderwerp op één van de kruispunten van de lijnen

 

 

Standpunt

Door van standpunt te veranderen kun je van één onderwerp een heel beeldverhaal maken. Bovendien leer je op die manier te wat het effect van het licht is.

Het schaduwspel, zichtbaar door het lage standpunt, in de kelk van de tulpen geeft de foto wat extra's.

 

 

Eens niet dichtbij het onderwerp maar ingezoomd vanaf grotere afstand tussen andere bloemen door

geeft een verrassend en kleurrijk effect. 

 

 

Vanuit ligpunt

 

 

De richting van het licht

Bij zijlicht komen de structuren van het bloemblad mooi uit. Het  licht wat achter de fotograaf vandaan komt is wat men zegt het veiligste licht om mee te fotograferen maar het geeft meestal ook een wat minder aantrekkelijk en vlak beeld.

 

Met tegenlicht fotograferen moet je even oefenen maar je kunt er hele mooie resultaten bereiken.

Met het licht van voren kun je meestal niet op de automatische instellingen van je camera vertrouwen. Met het werken in de A of Av-stand (diafragma voorkeuze) of de manuele stand krijg je goede controle over het licht in je foto.

Probeer je standpunt zo laag mogelijk te kiezen,

kijk door de zoeker van je camera en ga op zoek naar het licht in de achtergrond,

dat kan je foto net iets meer sprankeling geven.

 

 

Door het tegenlicht zijn de nerven van de blaadjes goed zichtbaar evenals de kleine haartjes

en geeft het tevens diepte 

 

Ook dit is een tegenlichtopname. De lichtbollen ( bokeh) worden gevormd door het door boomblad

gefilterde licht

 

 

Inzoomen

Fotografeer je met een zoom objectief? Je kunt een veld vol bloemen voller laten lijken door op een afstandje het veld te fotograferen. Door in te zoomen lijken de bloemen veel dichter op elkaar te staan en het veld veel voller.

70-200mm zoomobjectief

 

 

Macrolens

Gaat het je meer om de details van een bloem, dan ga je al snel richting macrofotografie. Nu hoef je niet direct een ( dure) macrolens aan te schaffen, je kunt het ook eerst eens uitproberen met een voorzetlens of tussenring.

Daar je met macrofotografie vaak dicht op je onderwerp zit komt er minder licht bij je onderwerp en zit je dus al snel vast aan langere sluitertijden. Je kunt de ISOwaarde wat hoger zetten, maar beter nog is het om  vanaf een statief te fotograferen.

 

Detail van een tulp. Gefotografeerd met een 24-70mm objectief met tussenring

 

 

Druppels

Heeft het net geregend, of is het mistig of misschien dauw? Pak je camera en maak vanuit verschillende hoeken foto's van je onderwerp met druppels. Leuk om te zien welk effect het licht op de druppels heeft.

Bloemen en druppels........ een mooie combinatie! Macrolens 70mm

 

 

Madeliefje tussen de druppels veroorzaakt door de mist.

Kleine scherptediepte in combinatie met tegenlicht  geeft een sprankelend effect door

de lichtbollen (bokeh) die daardoor ontstaan. Gemaakt met een vintage lens.

 

 

Net na een regenbui. Bridgecamera

Om even aan te denken

Als je een mooi onderwerp hebt gevonden en je kijkt door de zoeker van je camera let dan ook op storende elementen binnen het kader van het beeld, denk aan sprietjes, blaadjes enzovoort. Haal het eventueel weg met een schaartje zonder te vernielen of neem wat plastic boterhamzakjes mee die je op de 'rommel' legt en met een groot diafragma ( klein getal) laat vervagen zoals op de foto hieronder.

 

Soms staat je onderwerp in de schaduw of wil je het graag iets oplichten. Ga dan niet flitsen, dat geeft vaak een hard resultaat. Maar neem een klein reflectieschermpje mee en als je dat niet hebt een A4-tje gewoon wit papier of gebruik een zaklampje om je onderwerp beter uit te lichten.

 

Als er teveel licht is en je onderwerp staat in de zon is een witte paraplu een uitkomst.

 

 

 

Fotografeer je nog op de automatische- of P-stand en wil je daarvan af?

Misschien is dan het e-book "Nooit meer op de automatische stand fotograferen" iets voor jou. 

Of volg een workshop of cursus

 

 


Meer lezen? Hieronder vind je gerelateerde artikeltjes:





©2012 MRTfotografie / Marianne Rouwendal-Tollenaar| 

 Workshops | coaching | fotografie

 Op alle afbeeldingen & teksten op deze site berust auteursrecht. Reproductie alleen na voorafgaande schriftelijke toestemming.

Tel.: 06-22277959 | K.v.K.: 32169756 | BTW: NL001956344B29